Nye børn

For at forældre og barn får en god start i Kachotten, har vi fokus på at få skabt tillid mellem institution og hjem så tidligt som muligt. Vi arbejder derfor med ”Tryg start”, hvor vi tager på hjemmebesøg hos familien inden barnets opstart. Her kan vi lære hinanden at kende og tale om gensidige forventninger.

Skiftet fra hjem til vuggestuen, kan opleves som meget angstprovokerende for et lille barn, derfor tænker vi, at indkøring handler om fire afgørende ting: separation, tryghed, tillid til nye voksne og ”jeg er en af mange børn”. Derfor arbejder vi med forforståelse, forudsigelighed og rutinepædagog for at skabe tryghed i barnets hverdag. Rutiner giver tryghed for det lille barn og forhindre, at dagen skal opfindes, hver dag. Tryghed er en vigtig præmis for det lille barn, føler barnet sig tryg og forstår sine omgivelser, kan barnet eksempelvis forstå, at: jeg skal være her, min mor er gået og det er okay og det er sjovt at være sammen med andre børn og voksne, der godt kan passe på mig.