Vores værdier

Rutiner

Vi har i Kachotten en del rutiner, som vi holder fast ved. Dette har vi, da vi ønsker at skabe kontinuitet og forudsigelighed for børnene, hvilket er med til at give børnene tryghed og ro i deres hverdag.

Vi har en forforståelses-kuffert i børnehaven med billeder af eksempelvis bus, tog, skov og diverse legepladser, så børnene visuelt får et billede af, hvad der skal ske i løbet af dagen.

Det er vigtigt for os, at børnene også ind imellem oplever, at rutinerne bliver brudt, og at der opstår uforudsete situationer. Herigennem støtter og guider vi børnene i at begå sig i spontanitet og uforudsigelighed, uden at der opstår kaos.

Gruppeopdeling

Vi arbejder både i vuggestuen og børnehaven med aldersopdelte og relationsbestemte grupper, hvor vi arbejder ud fra temaer og projekter, der tager udgangspunkt i de seks læreplanstemaer. Herigennem kan børnene spejle sig i hinanden og samtidig skabe grobund for venskaber. Børnene arbejder i mindre grupper, så alle bliver hørt, og der er mere voksentid til det enkelte barn.

Vi målretter vores aktiviteter specifikt til de enkelte grupper, da vi ønsker at støtte barnets fordybelse, koncentration, læring og generelle udvikling gennem aktiviteter tilpasset barnets nærmeste udviklingszone.

Regler

Vi har i Kachotten regler, der understøtter vores pædagogik: vi leger med dukketing i dukkekrogen, puslespil bliver på bordet osv. Herudover har vi sikkerhedsmæssige (inkl. hygiejne) regler: børn bruger ikke en voksenstol, man må ikke stå i vindueskarmen, børn tager ikke pålæg selv osv.

I Kachotten kan voksne dog være med til/give lov til at bryde reglerne, hvis det giver mening: dukketingene tages med på tur til sofaen, puslespillet er for stort og kræver gulvplads, voksenstolen bruges som serveringsvogn, vindueskarmen skal bruges som vinke-farvel-plads, det sidste barn, der sidder og spiser, får lov til selv at tage mad.